Przedszkole

CASA

Przedszkole jak dom czyli CASA

Casa dei bambini czyli z włoskiego
Dom Dzieci

DLACZEGO?

Ponieważ dziecko jest tutaj w centrum wydarzeń.

Wszystko co dzieje się w przedszkolu jest planowane z myślą o dzieciach.

Pierwsze sześć lat naszego życia stanowi fundament, bazę na przyszłość. Od tego czego dziecko doświadcza, w jaki sposób jest motywowane i wspierane, zależy jakim będzie dorosłym. Wierzymy, że każde dziecko ma wewnętrzny potencjał, który my dorośli jedynie pomagamy odkryć. Akceptacja, indywidualne podejście, szacunek i bezpieczeństwo to podstawa działania naszego domu.

Plan dnia przedszkola

Plan dnia dopasowany jest do potrzeb rozwojowych dzieci w wieku 3–6 lat. Dzieci uczą się poprzez zabawę w różnych porach dnia. Codziennie planujemy aktywności w ogrodzie i na świeżym powietrzu. Podstawa programowa realizowana jest w godzinach: 9.00 – 14.00

Przychodzenie dzieci do przedszkola, rozpoczynanie samodzielnej zabawy z materiałem montessoriańskim.

Praca własna z materiałem Montessori. Dzieci mają możliwość spożycia samodzielnie przygotowanego śniadania (między 8:30 – 10.30). W tym czasie odbywają się również indywidualne lekcje prowadzone przez nauczycieli. Na początku lub na końcu pracy nauczyciel prowadzi z dziećmi krąg. Krąg służy wprowadzaniu ważnego tematu, omawianiu uroczystości czy kwestii organizacyjnych z grupą lub po prostu wspólnemu śpiewaniu i spędzaniu czasu razem.

Praca w ogrodzie lub spacer.

Odpoczynek lub sen dla dzieci młodszych. Rozpoczęcie drugiej pracy własnej dla dzieci starszych. W czasie tej pracy dzieci również mają możliwość uczestniczyć w kręgu, wspólnie czytają książki, śpiewają, grają na instrumentach. Jeśli jest taka możliwość zajęcia odbywają się w ogrodzie. W trakcie zajęć dzieci mają możliwość przygotować i zjeść podwieczorek.

ADAPTACJA

Adaptacja jest organizowana zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka, tak aby całościowo zadbać o komfort nowej rodziny przyjmowanej do naszej społeczności.

Stosując się do standardów Fundacji Rozwoju Dzieci im. J.A.Komeńskiego staramy się aby:
  • zanim dziecko zacznie uczęszczać do placówki, rodzice zapoznali się z dokładnie z zasadami i programem placówki, procedurami, w czym pomaga im personel placówki (kierownik, wychowawcy),
  • dzieci w okresie adaptacji nie było zbyt dużo (maksymalnie 3 nowych dzieci w grupie),
  • opiekun dbał o to, żeby rodzeństwo lub dzieci, które się znają, miały zapewnione okazje do stałych kontaktów i wspólnej zabawy – np. dzieci w żłobku mogą kontaktować się z rodzeństwem (lub przebywać z nimi w jednej grupie),
  • rodzice i dzieci mieli możliwość poznania opiekunów, zanim dziecko zacznie regularnie uczęszczać do placówki,
  • opiekunowie dokładnie poznawali przyzwyczajenia dziecka, szczególnie towarzyszące codziennym czynnościom (jedzenie, zasypianie, toaleta, ubieranie się),
  • rodzice towarzyszyli dziecku w czasie adaptacji,
  • rodzice i opiekunowie zdawali sobie sprawę, że choć okres adaptacyjny powinien trwać ok. 1-3 tygodni, to jednak jego długość zależy od wielu indywidualnych czynników,
  • w okresie adaptacji szczególnie opiekunowie zwracali uwagę na poznanie potrzeb dziecka, nawiązanie z nim bezpiecznego kontaktu, przystosowanie organizacji dnia do potrzeb dziecka,
  • w czasie adaptacji kontakt z dzieckiem miały stałe osoby, które budują z dzieckiem kontakt i przejmują stopniowo opiekę nad dzieckiem,
  • działania personelu w okresie adaptacji nakierowane były na nawiązywanie kontaktu z dzieckiem oraz jego rodzicami, którzy towarzyszą dziecku,
  • stopniowo wydłużany był czas pobytu dziecka w placówce.
Adaptacja trwa co najmniej tydzień tj. 5 dni roboczych, jeżeli jest taka możliwość jest ona wydłużana w zależności od potrzeb dziecka i rodziców.
  • W pierwszym dniu z dzieckiem bierze udział rodzic/opiekun, wprowadzając dziecko, w nowy dla niego świat. Opowiada, co się znajduje w sali, przedstawia nauczycieli. Adaptacja jest raczej oglądowa- dziecko zapoznaje się z otoczeniem.
  • Drugi dzień - rodzic zachęca dziecko do zabawy, bliższego kontaktu z opiekunem mówiąc np. poproś panią Zosię, zapytaj panią Kasię itp.
  • Trzeciego oraz czwartego dnia rodzic się wycofuje powoli zostawiając dziecko w grupie z wychowawcą. Wychodzi z sali bez dziecka i obserwuje.
  • Piątego dnia rodzic wycofuje się powoli z sali. Stara się zostawić dziecko pod opieką wychowawców dziecka i obserwuje.
Podkreślamy, że proces adaptacji to bardzo indywidualna kwestia, którą dostosowujemy do potrzeb dziecka. Można ją skracać lub wydłużać w zależności od zaistniałej sytuacji. Dobrze przebyta adaptacja zapewnia budowanie solidnego fundamentu do pracy z dzieckiem w żłobku i przedszkolu.

ZRÓB PIERWSZY KROK

Skontaktuj się z nami, a my powiemy Ci co dalej!